Zes tips voor het eerste half uur van uw les

E-docentennieuws bericht: Zes tips voor het eerste half uur van uw les

Neem contact op met ons

Een goede start is het halve werk, ook als u les geeft. In het eerste half uur bekijkt de groep wat voor vlees zij in de kuip hebben en of de docent staat voor zijn programma. Een overzicht van tips voor een goede start van uw les:

1. Wees altijd ruim op tijd aanwezig in het leslokaal, zodat u de zaal kunt inrichten zoals u het wilt. Begroet vervolgens de deelnemers en stel ze op hun gemak door wat met hen te kletsen. Zorg dat u klaar bent met uw voorbereidingen en dat u er bent voor hen.

2. Begin de les bij de belevingswereld van de deelnemers en niet gelijk bij de inhoud. Zo warmt u de deelnemers eerst een beetje op.

3. Wees zo concreet mogelijk in wat de deelnemers kunnen leren, wat de les hen gaat opleveren. Hiermee laat u zien dat u zich in hen heeft verdiept en dat is stimulerend.

4. Wees overtuigd van uw programma en breng de inhoud met enthousiasme: dit lesprogramma is het antwoord op al hun vragen!

5. Wees nieuwsgierig naar hun praktijk. Als mensen reageren, vraag dan meteen door. Hiermee maakt u duidelijk dat u geïnteresseerd bent in hun ervaringen. Wordt het teveel, dan kunt u altijd nog afremmen.

6. Zorg dat de deelnemers snel iets leren. Probeer het bijvoorbeeld zo in te richten dat mensen voor de lunch iets essentieels geleerd hebben.

Zes tips voor het eerste half uur van uw les