Werken met een praktijkopdracht

E-docentennieuws artikel: Werken met een praktijkopdracht

Neem contact op met ons

Tijdens de cursus Activiteitenbesluit voor de Afvalwaterzuivering werkten we met een praktijkopdracht. Cursisten van twee verschillende waterschappen maakten tussen de lesdagen door een praktijkopdracht.

Het doel van de praktijkopdracht was om de cursisten op hun eigen werkplek aan de slag te laten gaan met de nieuwe wetgeving. Vragen waarop een antwoord gevonden moest worden waren: hoe pas ik het toe, waar kan ik de informatie halen, wie zijn er nog meer bij betrokken, hoe informeer ik deze collega's, wat is voor mijn werk de beste werkwijze? In de meeste gevallen zit de opbrengst van het werken met een praktijkopdracht in het beantwoorden van dit type vragen.

Hoe werk je als docent met een praktijkopdracht?

Tijdens een cursusdag krijgen de cursisten de theorie uitgelegd, discussiëren onderling en oefenen met het toepassen ervan. Vervolgens krijgen de cursisten een opdracht met een termijn waarop deze ingeleverd moet zijn. De cursisten passen het geleerde toe binnen hun eigen werk. Ongetwijfeld roept dit vragen op. Deze vragen stellen zij weer tijdens de les, brengen hun ervaringen in, bespreken de gehanteerde werkwijzen met de docent en collega-cursisten. Op deze manier ontvangen de cursisten aanvullende theorie en verbeteren hun eigen werkwijze in de praktijk.

In het filmpje (rechts op deze pagina) is te zien hoe docent Joyce Boes een gemaakte praktijkopdracht behandelt tijdens de les. Je kunt zien hoe zij dit aanpakt, welke stappen zij zet en wat de cursisten doen.

Meer informatie over het benutten van de praktijk in de les? Neem voor inspirerende tips contact op met Els Vernooij (06) 12 16 0232.