Werkvorm: sleutels

E-docentennieuws artikel: Werkvorm - Sleutels

Neem contact op met ons

Tijdens jouw les kan je cursisten op verschillende manieren met de lesstof laten werken. Ter inspiratie wordt in deze nieuwsbrief steeds één activerende werkvorm beschreven.

Werkvorm: Sleutels

Als je bij Wateropleidingen les geeft, dan weet je dat een voorstelrondje vaak een vast onderdeel van het begin van een opleiding of cursus is. (Bijna) iedere groep, waarvoor je les geeft is nieuw. Hierdoor zal je telkens weer een voorstelrondje moeten doen. Wil je ook wel eens iets anders dan het standaard voorstel rondje? Maak dan gebruik van de werkvorm Sleutels.

Wat is het?
Bij de werkvorm sleutels maak je kennis met je persoonlijke sleutelbos. De sleutels aan een sleutelbos staan symbool voor iemands leven. Zo geeft de huissleutel aan waar iemand woont en met wie. Hij staat symbool voor iemands woonplaats en gezinssituatie. Hangt er misschien een auto of een fietssleutel aan, of allebei, wat weer kan refereren naar een hobby. Ook achter iedere sleutelhanger hangt een verhaal. Van wie is de hanger gekregen? Waar is hij gekocht? Op vakantie of tijdens een uitje? Door het verhaal achter de sleutel of hanger te vertellen kan kennis worden gemaakt met de persoon.

Hoe werkt het?
Stap 1: vraag aan de cursisten om hun sleutelbos te pakken en geef aan dat je wilt beginnen met een voorstelrondje.

Stap 2: laat als eerste jouw eigen sleutelbos zien. Een cursist mag een sleutel of hanger (indien deze er is) aanwijzen. Je gaat over deze sleutel of hanger vertellen. Hierbij kan je denken aan: waar is de sleutel voor? Hoe kom je aan de sleutel? Wat voor betekenis heeft deze sleutel ? Hebben anderen (bijvoorbeeld jouw gezinsleden) deze sleutel ook? Hoe lang heb je deze sleutel al? Op deze manier kan je jezelf voorstellen en een klein inkijkje in jouw persoonlijke leven geven.

Stap 3: nadat je enkele van deze vragen hebt beantwoord kies je de volgende cursist die zijn sleutelbos mag laten zien en iets mag vertellen over de sleutel of hanger die je kiest. Geef de cursist instructie over wat hij over een sleutel of hanger kan vertellen. Die cursist kiest na zijn beurt weer de volgende cursist en een sleutel of hanger en zo verder.

Bij deze werkvorm is het belangrijk dat je de tijd in de gaten houdt. Je geeft de cursisten een richtlijn door je eigen voorbeeld: vertel zelf niet te veel of te weinig en maak het een beetje persoonlijk.  Succes met het toepassen van deze werkvorm!

Werkvorm - Sleutels