Activerende werkvorm 'Dilemma'

E-docentennieuws artikel: Activerende werkvorm: Dilemma

Neem contact op met ons

Op de vijfde plek van de werkvormen top tien vinden we de activerende werkvorm ‘Dilemma’. Het gebruik van activerende werkvormen in de les is erg belangrijk. Niemand houdt het immers vol om 6 uur lang geconcentreerd alleen maar te luisteren. Hierbij een voorbeeld van een werkvorm die jij in je les toe kunt passen om de betrokkenheid en het leerrendement van je cursisten te stimuleren.

De werkvorm ‘Dilemma’ is ideaal als een opleiding of cursus leerdoelen op begrip- en toepassings-niveau heeft. De werkvorm helpt cursisten na te denken over de lesstof en een mening te vormen.

Volg deze stappen om de werkvorm toe te passen in de les:

  • Maak ter voorbereiding een aantal tegenstrijdige stellingen over de lesstof;
  • Geef de cursisten instructie over de werkvorm: twee groepen moeten ieder hun eigen stelling verdedigen;
  • Geef de cursisten om de beurt 3 minuten de tijd om hun stelling te verdedigen met argumenten.
  • Na een ronde van verdedigen volgt een ronde van weerleggen van de argumenten van de andere groep.

Wij zullen in onze nieuwsbrieven werkvormen met jullie blijven delen, maar we horen ook graag welke vormen door jullie toegepast worden. Zo zal het eindejaarscadeau geïnspireerd zijn door activerende werkvormen. Wat dat precies wordt houden we nog even geheim.
Enthousiast geworden van een werkvorm? Laat het ons dan gerust weten en stuur een mail naar Nienke Elijzen.

Wil je oefenen met activerende werkvormen praktijk? Meld je dan aan voor de masterclass ‘Activerend doceren in de praktijk’, die plaats vindt op 11 april 2017, van 13.30 t/m 17.00 bij Wateropleidingen. Aanmelden kan door een e-mail Nienke Elijzen toe te sturen.

Bron afbeelding: RGBstock

Activerende werkvorm Dillema