Werkvorm: Sleutels

E-docentennieuwsbericht: werkvorm: sleutels

Neem contact op met ons

Tijdens je les kun je cursisten op verschillende manieren met de lesstof laten werken. Ter inspiratie wordt in deze nieuwsbrief een activerende werkvorm beschreven.

Werkvorm: Sleutels

Als je bij Wateropleidingen les geeft, dan weet je dat een voorstelrondje vaak een vast onderdeel van het begin van een opleiding of cursus is. (Bijna) iedere groep, waaraan je les geeft is nieuw. Hierdoor organiseer je elke keer een voorstelrondje. Wil je ook wel eens iets anders dan het standaard voorstel rondje? Maak dan gebruik van de werkvorm Sleutels.

Wat is het?
Bij de werkvorm sleutels maak je kennis met je persoonlijke sleutelbos. De sleutels aan een sleutelbos staan symbool voor iemands leven. Zo geeft de huissleutel aan waar iemand woont en met wie. Het staat symbool voor iemands woonplaats en gezinssituatie. Hangt er misschien een auto of een fietssleutel aan, of allebei? Dat kan refereren naar een hobby. Ook achter iedere sleutelhanger hangt een verhaal. Wie heeft de hanger gegeven? Waar is de hanger gekocht? Op vakantie of tijdens een uitje? Door het verhaal achter de sleutel of hanger te vertellen maak je veel meer kennis met de persoon van wie de sleutelbos is.

Hoe werkt het?
Stap 1: vraag aan cursisten hun sleutelbos te pakken en geef aan dat je wilt beginnen met een voorstelrondje.

Stap 2: laat als eerste je eigen sleutelbos zien. Een cursist mag een sleutel of hanger (indien deze er is) aanwijzen. Je vertelt over deze sleutel of hanger. Vertel bijvoorbeeld waar de sleutel voor is. Hoe je aan de sleutel komt. Wat de betekenis van de sleutel is. Heeft een ander (bijvoorbeeld gezinslid) deze sleutel ook? Hoe lang heb je deze sleutel al? Op deze manier stel je jezelf voor en geef je een klein inkijkje in je persoonlijke leven.

Stap 3: nadat je deze vragen hebt beantwoord wijs je een cursist aan die zijn sleutelbos mag laten zien en iets mag vertellen over de sleutel of hanger die je kiest. Geef de cursist instructie over wat hij over een sleutel of hanger kan vertellen. De cursist kiest na zijn beurt een volgende cursist en een sleutel of hanger en zo verder.

Bij deze werkvorm is het belangrijk dat je de tijd in de gaten houdt. Je geeft de cursisten een richtlijn door je eigen voorbeeld: vertel zelf niet te veel of te weinig en maak het een beetje persoonlijk. Succes met het toepassen van deze werkvorm!

Werkvorm - Sleutels