Activerende werkvorm: Vak-kennis

E-docentennieuws: Activerende werkvorm: ‘Vak-kennis'

Neem contact op met ons

Stimuleer de betrokkenheid van cursisten in je les. Gebruik activerende werkvormen.

Bij de werkvorm ‘Vak-kennis' leren cursisten bepaalde begrippen, parameters of definities uit de lesstof begrijpen. Dit is een goede werkvorm als de opleiding of cursus uit veel leerdoelen op kennis- en begrip-niveau bestaat. De werkvorm werkt erg goed om de cursisten in beweging te krijgen.

Hoe pas je deze werkvorm toe?

  • Bedenk vooraf stellingen die over de lesstof gaan. Bijvoorbeeld kennis en begrip leerdoelen die cursisten lastig vinden.
  • Verdeel de lesruimte in een ‘waar' en een ‘niet waar' vak. Maak een lijn over de vloer met tape.
  • Leg cursisten uit wat de bedoeling is. Presenteer de stellingen. Is de stelling waar of niet waar? Vraag cursisten om in het vak ‘waar' of ‘niet waar' te staan.
  • Vraag een cursist uit het ‘waar' vak  en uit het ‘niet waar' vak, waarom zij in dat vak zijn gaan staan. Geef deze cursisten de ruimte om op elkaar te reageren.
  • Vraag of de andere cursisten na deze reacties nog willen wisselen van vak. Presenteer vervolgens het goede antwoord.
  • Vraag of er nog cursisten zijn die het antwoord niet begrijpen en leg het antwoord uit.
  • Ga op dezelfde manier verder met de volgende stelling(en).

Veel succes.

Activerende werkvorm Vak-kennis