Activerende werkvorm: Begrippen plaatsen

E-Docentennieuws artikel: Activerende werkvorm: Begrippen plaatsen

Neem contact op met ons

Ook in deze nieuwsbrief hebben we weer een favoriete activerende werkvorm van onze docenten en voor onze docenten.

Stimuleer de betrokkenheid van cursisten in je les en gebruik activerende werkvormen. Bij de werkvorm ‘Begrippen plaatsen'  kun je goed begrippen introduceren of herhalen. Deze werkvorm is ideaal als een opleiding of cursus veel leerdoelen op kennis- en begrip-niveau heeft. De werkvorm  helpt cursisten sleutel begrippen te leren en zich daarmee voor te bereiden op het tentamen.

Hoe pas je deze werkvorm toe?

  • Maak ter voorbereiding een stel post-its met daarop de belangrijkste begrippen van de les of het hoofdstuk
  • Geef iedere cursist bij binnenkomst een post-it met een begrip. Plak deze op de rug, de cursist weet dus niet welk begrip hij heeft
  • Geef de cursisten instructie over de werkvorm
  • Iedere cursist loopt rond en vraagt een ander een ja-nee vraag om er achter te komen wat hij op zijn rug heeft staan. Per persoon mag er slechts één vraag gesteld worden
  • Geef de cursisten 5 minuten de tijd om rond te lopen. Geef eventueel een paar minuten verlenging.

Variatie op de werkvorm:

  • Neem als docent een begrip in gedachten en laat de cursisten vragen stellen om achter het begrip te komen. Antwoord alleen met ja en nee
  • Laat een cursist op de gang wachten en spreek met de overige cursisten af welk begrip de cursist moet raden.

Veel succes!

Bron foto: RGBstock

Activerende werkvorm-Begrippen plaatsen