Werkvorm 'toepasronde'

E-docentennieuws artikel: De werkvorm ‘toepasronde' gebruiken je om cursisten na afloop van de theorie na te laten denken hoe zij de informatie gaan toepassen tijdens hun werk. De lesstof gaat vaak pas echt leven als cursisten moeten nadenken welke consequenties de nieuwe informatie heeft voor hun eigen werk: 'wat betekent dit nu voor mij?'

Neem contact op met ons

De werkvorm ‘toepasronde' gebruiken je om cursisten na afloop van de theorie na te laten denken hoe zij de informatie gaan toepassen tijdens hun werk. De lesstof gaat vaak pas echt leven als cursisten moeten nadenken welke consequenties de nieuwe informatie heeft voor hun eigen werk: 'wat betekent dit nu voor mij?'

Volg deze stappen om de werkvorm toe te passen in de les:

  • Kondig de opdracht aan. Vertel cursisten over welk onderwerp je wat gaat vertellen. Geef aan dat zij aan het eind van het verhaal moeten bedenken welke consequenties de informatie heeft voor hun werk.
  • Presenteer de lesstof.
  • Geef na afloop van de theorie de groep wat bedenktijd. Zij denken na wat de consequenties zijn van de nieuwe informatie voor hun werk. Stel ook de vraag hoe zij de lesstof kunnen toepassen. Laat cursisten dit individueel bedenken.
  • Iedereen nagedacht? Nodig een cursist uit zijn of haar ideeën met de groep te delen. Geef eventueel aan hoeveel tijd hij/zij hiervoor heeft (bijv. 2 minuten). Is de cursist uitgesproken? Vraag aan wie hij/zij de beurt wil doorgeven. Op deze manier blijft er interactie in de groep. Noteer ondertussen alle toepassingen onder elkaar op een flipover.
  • Geef als laatste een samenvatting van wat cursisten verteld hebben en ga in op opvallende zaken.
Knowledge transfer