Digitale lessen, hoe werkt dat?


De uitbraak van het coronavirus zorgt ervoor dat we opleidingen en cursussen niet meer in hun reguliere vorm kunnen aanbieden. Dit heeft gevolgen voor 435 deelnemers verdeeld over 26 opleidingen. Zij hadden vaak het merendeel van de modules en lessen al achter de rug. Wij willen onze deelnemers niet in de kou laten staan en daarom gaan we alle lopende opleidingen dit cursusjaar digitaal afronden. Zo kunnen al deze deelnemers op voor het examen en hun diploma behalen. Digitale lessen vragen echter wel om de nodige aanpassingen van deelnemers, docenten en de medewerkers van Wateropleidingen.

digles

Lesplannen aanpassen
Voor iedere bijeenkomst ligt er een lesplan met leerstof, leerdoelen en activiteiten. Deze kunnen niet 1-op-1 overgenomen worden naar digitale lessen. Voor digitale lessen houdt Wateropleidingen een maximale tijdsduur van 1 uur per webinar aan. Een lesdag kan hierdoor uit 3 digitale lessen van een uur bestaan, met hiertussen zelfstudie, individuele opdrachten of groepsopdrachten die zij digitaal met elkaar uitvoeren.

Interactie met deelnemers
Wateropleidingen hecht veel belang aan de interactie tijdens lessen. Het helpt om deelnemers beter bij de lesstof te betrekken. En ook leren deelnemers niet alleen van de kennis van de docent, maar ook van elkaar onderling. Daarom vragen we docenten altijd om zoveel mogelijk interactie met de groep te hebben. Bij digitale lessen gelden er andere regels om de les voor iedereen aantrekkelijk en zinvol te maken. We vragen deelnemers om hun vragen per chat te stellen en leggen deze later bij de docent neer om plenair te behandelen. Ook bouwen we momenten in voor interactie en discussie met de groep. Een belangrijk component om te leren blijft toch het sociale contact.

Training van docenten
Digitaal les geven is toch wat anders. Docenten kunnen blijven vertrouwen op hun kennis en ervaring, maar op didactisch vlak wordt er iets anders gevraagd. Daarom bieden wij hen trainingen om vertrouwd te raken met de software en de mogelijkheden die dit biedt. En we begeleiden hen 1-op-1 bij de voorbereiding en uitvoering van hun lessen. Bij iedere digitale les is minimaal één medewerker van Wateropleidingen aanwezig om technische ondersteuning te bieden aan zowel de docent als de cursisten. Ook helpen de medewerkers van Wateropleidingen bij het behandelen van de vragen per chat, zodat de docenten zich beter kunnen concentreren op het geven van hun les.

Instructies deelnemers
Deelnemers ontvangen voorafgaand aan hun eerste digitale les een handleiding. Zo weten zij wat hen staat te wachten en hoe ze toegang krijgen tot het virtuele klaslokaal. Daarnaast zijn medewerkers van Wateropleidingen telefonisch bereikbaar om ze bij (inlog) problemen toch in het virtuele klaslokaal te krijgen. Verder worden voorafgaand aan de digitale les met cursisten de verschillende functionaliteiten van de software besproken. En uiteraard worden de ‘huisregels’ in het virtuele klaslokaal besproken.

We hebben de eerste digitale lessen gehad. De ervaringen van docenten en deelnemers zijn positief, maar zij komen ook met waardevolle verbetertips voor komende lessen. Dit nemen we mee naar de komende digitale lessen.

Wil je meer weten over hoe wij onze digitale lessen vormgeven? Neem dan contact op met Els Vernooij, Maartje Meesters of Mark van Dodeweerd.