Nieuwe vakspecialisten opgeleid tot docent

20 maart 2023

Op dinsdag 14 maart hebben zowel nieuwe als ervaren docenten deelgenomen aan de training 'Van vakspecialist naar docent'. Het was inspirerend om te zien dat er zoveel nieuwe vakspecialisten waren die enthousiast waren om hun kennis en ervaring met vakgenoten te delen. Bovendien waren ze gemotiveerd om te leren hoe ze dit op een effectieve en gestructureerde manier kunnen doen.

DSC_0285

De training werd deze keer verzorgd door Nicole Mol en Mark van Dodeweerd, opleidingskundig adviseurs van Wateropleidingen. Tijdens deze dag geven zij docenten handvatten voor de voorbereiding en uitvoering van hun lessen, waaronder het formuleren van leerdoelen, een lesopzet maken en geschikte werkvormen kiezen. Als kers op de taart geven de deelnemers een mini-les aan elkaar.

De stap van vakspecialist naar docent kan groot zijn. De training ‘van vakspecialist naar docent’ helpt docenten om zich zekerder te voelen en hen steviger in de schoenen te laten staan voor een groep.

Nicole Mol,  Opleidingskundig Adviseur (Wateropleidingen), deelt haar ervaring:

"Het is bijzonder om te zien hoe startende en ervaren docenten in één dag stappen zetten in hun aanpak van een les. Met kleine aanwijzingen zie je deelnemers letterlijk groeien in hun nieuwe rol. Voor iedere deelnemer zal deze stap anders zijn. Het gaat erom, dat je – door de feedback van de andere deelnemers – naar je eigen les kijkt en open staat voor verbetering. Peerreview is superspannend, maar echt belangrijk als docent. Het geeft enorm veel plezier en voldoening om hieraan te mogen bijdragen.”

Bij deze training hebben de deelnemers een hoofdrol. Hun voorbereiding en inzet maken echt de training. En dan kun je als trainer ook echt verrast worden.

Zo had deelnemer Liesbeth Vissers een puzzel ontworpen om uit te leggen aan haar deelnemers, hoe je van DNA een aminozuur bouwt. Een prachtig voorbeeld hoe je als docent een creatieve werkvorm kunt bedenken om een ingewikkeld onderwerp, duidelijk uit te leggen. DSC_0305

Liesbeth gaf in haar miniles aan, dat ze al heel lang de wens had om een dergelijke puzzel te ontwerpen, als leertool. Deze training was voor haar de gelegenheid om dit ook echt te doen. Een dergelijke werkvorm kan misschien niet in iedere les, maar het geeft wel heel veel inspiratie.

En dat is nu precies wat we graag willen bereiken met deze cursus: nieuwe en ervaren docenten die elkaar inspireren tot een interactieve les, waarin vakkennis op een passende en leuke manier wordt overgebracht.

Onderstaande reacties gaven de cursisten na afloop van de training.

“Praktische cursus met ruimte voor oefening. Mooie overview van de docentenvaardigheden.”

“Geeft heel goed houvast en zelfvertrouwen”

“Mooi om didactische vaardigheden toe te voegen aan vakkennis om zo kennis over te dragen”

Heb jij zin om ook deel te nemen aan deze cursus? Schrijf je dan in voor de extra cursus op 10 mei. Of je nu pas bent gestart of al langer docent bent, iedere docent is van harte welkom op deze interactieve dag.