‘Als we ons maar niet hoeven te verkleden … ‘


Op donderdag 27 juni organiseerden wij weer een masterclass voor docenten van Wateropleidingen. Hierin gingen zij actief aan de slag om hun non-verbale gedrag als docent te verbeteren door gebruik te maken van theatervaardigheden.

TIL

Basale docentvaardigheden zoals contact maken met de groep, presentatievaardigheden en vooral het inzetten van vakdeskundigheid zijn bij ervaren docenten meer dan ‘goed’ te noemen. Daar zijn cursisten (en wij) erg blij mee. En toch blijven onze docenten zich ontwikkelen. Dit doen zij onder meer door het bijwonen van praktijkbijeenkomsten, feedback vragen, volgen van didactische trainingen én voor de ervaren docenten: het volgen van masterclasses.

Vorige week organiseerden wij de masterclass ‘Theatervaardigheden gebruiken in je les’. Een masterclass onder leiding van regisseur Liejan Kolsters, om je non-verbale docentengedrag te verbeteren. Bijzonder is te horen welke beelden docenten bij de titel van deze masterclass krijgen. Dat loopt uiteen van ‘dat gaat toch niet over de inhoud’ tot ‘moeten we ons dan verkleden?’ Tijdens de masterclass maakte Liejan helder wat het effect van non-verbaal gedrag is op de cursisten. Praten naar de groep in plaats van naar het beeldscherm, het effect van goed oogcontact, de uitnodiging tot het stellen van vragen, de lengte van je zinnen, een vriendelijk gezicht, het gebruik van stopwoordjes, het bewegen, te veel om op te noemen.

Docenten van Wateropleidingen

Wateropleidingen heeft een sterke verbinding met de dagelijkse praktijk. Onze docenten zijn specialist in een vakgebied en werkzaam bij waterschappen, drinkwaterbedrijven, universiteiten, advies- & ingenieursbureaus, onderzoekinstituten en overheden. Hierdoor kunnen zij hun kennis en ervaring delen, theorie toelichten met praktijkvoorbeelden en spreken zij de taal van de praktijk.

Onze docenten scoren met een 4,2 (schaal 1 - 5) gemiddeld al erg goed. Met diverse vormen van didactische begeleiding, waaronder het organiseren van dit soort masterclasses, streven wij er naar onze docenten nog beter te maken.