Didactische lessen uit SCRUM = Succesvol


Op dinsdagavond 28 november hebben 11 docenten van Wateropleidingen in twee groepen samengewerkt om een dierentuin te maken. Met klei. En papier, scharen, plakband, lijm en stiften. Dit deden zij om kennis te maken met SCRUM en om de methodiek zelf te ervaren. Met een productlog en in sprints werd in 2x15 minuten een complete dierentuin door beide teams gerealiseerd.

Tijdens de masterclass, die begon met een heerlijke maaltijd en een actief ballenspel, is de theorie van SCRUM kort aan bod geweest. Wat houd SCRUM precies in en welke termen horen daarbij? Met een antwoord op deze vragen gingen de  docenten vervolgens zelf aan de slag.

In het tweede gedeelte van de masterclass werd de link gelegd tussen de SCRUM methodiek en activerende werkvormen. Welke werkvormen vanuit SCRUM bijdragen aan de les als activerende werkvorm werd met elkaar besproken.

De docenten die meededen waren enthousiast over het theoriegedeelte, de afwisseling in gebruikte werkvormen, het zelf ervaren van SCRUM en de manier van werken. Tijdens de volgende uitvoering kunnen we de relatie tussen SCRUM en de aangeboden werkvormen nog duidelijker maken, zodat beide delen van de masterclass nog beter op elkaar aansluiten.

Binnenkort vinden alle docenten van Wateropleidingen het eindejaarsgeschenk in hun brievenbus. We verklappen alvast dat er didactische lessen uit SCRUM in zijn opgenomen!

De trainers van Wateropleidingen, Claudia en Nienke, waren ook erg blij met het resultaat en het enthousiasme van de docenten. Daarom bieden we de training nogmaals aan in 2018. Houd hiervoor deze nieuwsbrief in de gaten en schrijf je in. Heb je interesse in deze masterclass, of heb je vragen? Stuur een email naar: [email protected]