Zo geef je je presentatie vorm


Bij het geven van een les gebruik je regelmatig PowerPoint. Door bij je PowerPoint-presentatie rekening te houden met de multimedia principes van Richard Mayer, maak je het leren voor je cursist nog makkelijker! De belangrijkste hebben we voor je op een rij gezet.

Samenhang en overtolligheid

De eerste twee principes geven aan dat je geen overtollige informatie en attributen moet toevoegen aan je presentatie. Houd de tekst kort en vermijd onnodige visuele elementen. Daarbij vond Richard Mayer dat je cursist de informatie beter onthoudt wanneer het verteld wordt en niet ook nog op de PowerPoint staat.

1c

1d

Signaleringsprincipe

Richt de aandacht van de cursist op belangrijke informatie, dit doe je door belangrijke begrippen in beeld te brengen, highlighten of inzoomen. Hierdoor signaleer je de cursist om deze onderwerpen goed te onthouden en extra op te letten.

2

Tekst, illustratie en onderwerpen bij elkaar

Zoals je in het voorbeeld hieronder kunt zien, is het beter als de tekst in de illustratie staat. Dit is namelijk overzichtelijker voor de cursist en vraagt minder mentale inspanning. Daarnaast helpt het om onderwerpen die bij elkaar horen tegelijkertijd te presenteren in plaats van na elkaar, dit zorgt voor meer overzicht.

3a

Een foto zegt meer dan duizend woorden

4

Praatje bij je plaatje

Tot slot geeft Richard Mayer tips voor je taalgebruik. Hij onderzocht namelijk dat cursisten beter leren bij informeel taalgebruik. Wanneer je de cursist persoonlijk aanspreekt, zal hij daar meer van leren dan wanneer je formeel in een algemene setting spreekt. Denk hierbij ook aan het gebruik van eigen voorbeelden. “Ik maakte toen mee…”, werkt beter dan: “In Vlissingen gebeurde…”.

Toepassen?

We helpen je graag bij het ontwikkelen van PowerPoint-presentaties. Neem dus contact op als je hier vragen over hebt. Dan denken we met je mee over wat je wel en niet in je PowerPoint kunt zetten en welke tips van Richard Mayer we kunnen toepassen. Zo bouwen we gezamenlijk aan mooie presentaties met maximaal leerresultaat.

Gebruikte bronnen:

Mayer, R. E. (2014). Research-based principles for designing multimedia instruction. In V. A. Benassi, C. E. Overson, & C. M. Hakala (Eds.), Applying Science of Learning in Education (pp. 59–70). Cambridge: Cambridge University Press. Retrieved from http://teachpsych.org/ebooks/asle2014/index.php.

Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). E-Learning and the Science of Instruction. (R. C. Clark & R. E. Mayer, Eds.), Learning. New York: J. Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781119239086.