Interview docent van het jaar: Judith van der Wijk
Tijdens de laatste docenten dag is docent Judith van der Wijk uitgeroepen tot docent van het jaar. Een titel die hoort bij een docent, die al vele jaren hoog gewaardeerd wordt door onze deelnemers en zich op bijzondere wijze inzet voor Wateropleidingen. Judith is al vanaf de start van Wateropleidingen betrokken bij opleidingen voor afvalwaterzuivering. Tijd om met haar in gesprek te gaan over hoe zij invulling geeft aan haar docentrol en wat maakt dat zij zo goed scoort in de cursistevaluaties.
Judith begon haar carrière als docent, omdat haar leidinggevende haar vroeg om deze taak van hem over te nemen, omdat hij te druk was. Eerst meekijken met zijn les en daarna zelf voor de groep. Het was meteen raak. Deelnemers hadden dezelfde functies als haar collega’s van de zuivering en ze vond het – net als in haar werk - meteen leuk om aan hen onderwerpen uit te leggen. Ze vond het de eerste keer wel moeilijk, maar het lesgeven gaf vanaf dag één heel veel energie. Het zaadje om zich verder te ontwikkelen als docent was geplant.
Beter worden als docent
Judiths energie en drive maakt dat ze steeds beter wil worden in haar rol als docent. Vanaf het moment dat Wateropleidingen startte met didactische trainingen, heeft Judith er daarom meerdere gevolgd. En van iedere training heeft ze wat ‘meegenomen’ naar haar lessen. Zo zitten er in iedere lesgroep wel deelnemers met verschillende niveaus. Het is best een uitdaging om hen toch allemaal een stap te laten zetten. Het lukt Judith goed, omdat ze groepjes maakt, waarin ze sterke en minder sterke deelnemers mengt. Zo leert ze deelnemers om elkaar te helpen en te leren van elkaar. Dat werkt!
Trots
Afvalwaterzuivering is het vakgebied van Judith en ze kijkt dan ook met trots terug op het praktijktraject afvalwaterzuivering, wat ze jaren geleden in samenwerking met Wateropleidingen heeft mogen bedenken, ontwikkelen en uitvoeren. Een praktijktraject dat tot op de dag van vandaag succesvol is. Hierin kan ze kwijt wat ze zo belangrijk vindt: ingewikkelde zaken op een begrijpelijke manier uitleggen in de praktijk van alledag.
Gebruik nieuwe technieken
Judith probeert ook steeds nieuwe dingen uit om haar aanpak en lessen te verbeteren. Zo heeft ze ontdekt dat je met behulp van ChatGPT een goed lesplan kan maken met passende en afwisselende werkvormen. En dat je door het stellen van verdiepende vragen aan de chatbox echt kunt komen tot nieuwe inspirerende leselementen.
Nu is Judith aan het uitzoeken of je ook tijdens de uitleg kunt tekenen op de PowerPointpresentatie. Ze gebruikt nu vaak de flipover ter aanvulling, maar die is soms slecht leesbaar. Onder andere via YouTube filmpjes probeert ze zich nieuwe technieken eigen te maken.
Drie tips voor nieuwe docenten
Tot slot heeft Judith nog drie tips voor nieuwe docenten. Allereerst: kijk mee bij een collega docent. De tweede tip is om een didactische training te volgen bij Wateropleidingen, omdat je in iedere training iets leert. De laatste tip is, dat je als beginnend docent het beste kunt starten in een lesgroep die bij je past op het gebied van onderwerp en niveau. De een voelt zich beter thuis bij theoretisch opgeleide deelnemers en de ander bij meer praktisch opgeleiden. Een passende deelnemersgroep helpt om je als docent prettig te voelen voor de groep. Juist dit laatste is zo belangrijk om energie te krijgen van jouw rol als docent.