Van expert naar docent Wateropleidingen


Leerdoelen, leerstijlen, lesplannen en activerende werkvormen zijn slechts enkele termen die negen nieuwe docenten afgelopen woensdag hebben geleerd tijdens de training “Van Vakspecialist naar Docent”. Deze begrippen helpen hen straks om goed voorbereide en gestructureerde lessen te geven. Of je nu lesgeeft in het bestrijden van muskusratten, controle van leidingwaterinstallaties, ecologie of assetmanagement, met de kennis en vaardigheden die ze leren tijdens deze training staat elke docent stevig voor de groep.

Foto-1

Anderen enthousiast maken

Eén van de meest genoemde redenen om docent te worden is dat het zo leuk is om anderen te vertellen over het eigen vak. Dit is zeker een goede reden om docent te worden, want enthousiasme is het eerste ingrediënt voor een geslaagde les. Maar voor een goede les is meer nodig dan een enthousiast verhaal en leuke anekdotes uit de praktijk. We beginnen de training daarom altijd met een analyse van de rollen van de docent. Zo wordt het direct duidelijk dat je naast expert en regisseur van het leerproces ook de rol van gastheer bekleedt namens Wateropleidingen.

Foto-2Foto-3

Didactische kennis en vaardigheden

Vervolgens nemen we de docenten mee in de wereld van didactische kennis en vaardigheden, die helpen om op een gestructureerde manier een les voor te bereiden en uit te voeren, zodat deze aansluit bij de kennis en praktijk van de deelnemers. In de middag is er tijd voor het geven van een eigen mini-les aan elkaar en helpt de feedback van anderen voor verdere ontwikkeling.

De les eindigt met het schrijven van een kaart aan jezelf. Dit maakt de training persoonlijk: iedereen kiest een aspect waarmee zij aan de slag willen gaan in de volgende les. Enkele weken na de trainingsdag versturen wij deze kaart als herinnering aan ieders goede voornemen.

Wisselwerking

Het mooiste van deze training met nieuwe docenten is dat wij als trainers ook blijven leren. We zijn niet alleen bezig als trainer, maar leggen ook uit waarom we doen wat we doen en ontvangen daar weer feedback op. Ook zien en ervaren we in de mini-lessen nieuwe werkvormen die door docenten worden ingebracht. Juist de wisselwerking zorgt voor een effectieve training voor alle aanwezigen.

Kortom, een fantastische training om te beginnen als docent en je thuis te voelen bij Wateropleidingen.