Leren door te zien


Deelnemers leren ieder op hun eigen manier. De één leert beter door naar een uitleg te luisteren, de ander leert beter door het kijken naar nieuwe lesstof. Om bepaalde theorie beter over te brengen kan visualisatie door middel van een proef helpen. Door deelnemers iets te laten zien of ervaren, help je hen om de theorie beter te begrijpen en onthouden. Het inzetten van proefjes juichen we toe omdat het leren meer toepassings- en praktijkgericht wordt.

leren-zien

Proefjes vastleggen
Afgelopen maand hebben we met Rob de Groot, docent voor o.a. de opleidingen Integraal Waterbeheer en Geohydrologie, in een dag diverse proefjes vastgelegd. De video’s worden geplaatst op de DWO en helpt zo de deelnemers om de theorie beter te begrijpen. Ze zien de proef nu niet alleen in de klas, maar kunnen deze hierna ook nog eens rustig terugkijken. Om het leerrendement nog groter te maken kun je deelnemers een gerichte kijkvraag meegeven.

Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n video:

Voor docenten biedt het vastleggen ook voordelen. Zo kunnen er proeven zijn die lastig uit te voeren zijn in de klas, bijvoorbeeld doordat deze alleen op locatie kunnen plaatsvinden of er erg veel materialen nodig zijn. Door de proef vast te laten leggen door Wateropleidingen, kun je deze alsnog gebruiken als lesstof. Als je hiermee aan de slag wilt dan denken we graag met je mee. Neem hiervoor contact op met de opleidingscoördinator van jouw opleiding.