Vraag van een docent: Wat te doen als ik eerder klaar ben met mijn les?
Het is niet wat we willen, maar het kan gebeuren: een les die sneller voorbij is dan verwacht, waardoor je eerder klaar bent. Je denkt misschien: “Ik heb alles verteld en ze hebben geen vragen. Waarom zou ik de deelnemers dan nog langer in de les houden? En ze willen ook graag eerder weg, want er wordt een drukke spits voorspeld. Laat ze maar naar huis gaan.” Klinkt logisch, maar toch willen we voorkomen, dat een lesdag eerder eindigt. Daarom geven we je graag 5 tips wat je kunt doen als je merkt dat jouw les korter duurt dan de afgesproken uren.
Een docent stelde aan team Didactiek de vraag: ''Mijn les duurt normaal 6 lesuren, maar laatst was ik echt sneller door de stof, want er waren geen vragen. Hebben jullie een tip om dit te voorkomen?". Deze situatie zal ongetwijfeld bij meer docenten voorkomen. Iedere les is anders en dus kan het wel eens gebeuren dat je eerder klaar bent met de lesstof. Deelnemers hebben misschien weinig vragen, zijn snel van begrip, geven vooraf aan eerder weg te willen gaan of oefening of blok theorie ging sneller dan verwacht.
Meestal zijn deelnemers blij dat ze eerder naar huis mogen, zodat ze files en drukte in de trein voor zijn. Dat kan de indruk geven dat te vroeg stoppen niet zo erg is. De keerzijde kan echter zijn dat:
- Deelnemers erop gaan vertrouwen dat ze altijd eerder naar huis mogen.
- Het deelnemers het gevoel kan geven dat de les niet zo belangrijk was.
- Deelnemers ervan balen, omdat ze wel een hele dag vrij hebben gehouden voor een les.
- De deelnemer (of werkgever) heeft mogelijk het gevoel dat de cursus minder waarde biedt dan verwacht, wat kan leiden tot ontevredenheid.
- Als de cursus niet voldoet aan de tijds- en inhoudsverwachtingen, kan dit het vertrouwen in Wateropleidingen en jou als docent schaden.
Kortom: probeer te allen tijde te voorkomen dat jouw les korter duurt dan het aantal uren wat is afgesproken. Want als je een les eerder stopt, dan mis je een kans. Namelijk de kans om deelnemers actief te laten oefenen met de lesstof.
Tip 1 – Werk met een draaiboek
Gebruik het lesplan waarin de tijden staan per onderdeel van jouw les. Zo kun je zien of je goed uitkomt met jouw les of dat bijsturing nodig is. Als bijsturing nodig is, kun je bijvoorbeeld in de lunchpauze nog een activiteit bedenken, zoals stellingen of een extra som waarmee deelnemers kunnen oefenen.
Tip 2 – Zorg voor extra oefeningen/sommen
Neem in je voorbereiding van de les al een extra oefening op of extra sommen, zodat je ‘iets achter de hand’ hebt mocht je eerder klaar zijn. Ga niet meer vertellen om de tijd ‘te vullen’ maar zorg voor een doe-activiteit.
Tip 3 – Maak je eigen quiz
Eindig met een zelfgemaakte quiz: geef deelnemers de opdracht om in duo’s twee vragen te bedenken met de antwoorden over de lesstof van die dag (verdeel de onderwerpen over de duo’s, zodat er spreiding is in de vragen). Laat ze daarna de vragen één voor één aan de groep stellen. Zo zijn ze actief bezig met de verwerking van de lesstof en hoor jij wat ze al wel of juist nog niet weten.
Tip 4 – Vraag om feedback
Vraag om feedback op de les. Wat vonden ze goed? Wat kan beter? Dit helpt jou ook om je lessen te verbeteren. Laat de deelnemers de feedback opschrijven, zodat je zeker weet, dat iedereen voor jou een top en een tip heeft. Daarna iedereen één voor één laten voorlezen.
Tip 5 – Maak je eigen samenvatting
Laat deelnemers in kleine groepjes een samenvatting maken van de lesstof van die dag. Ieder groepje gaat aan de slag met een leerdoel of onderwerp van die dag. Op een flipover vel schrijven zij de samenvatting en dit presenteren ze aan elkaar. Zo hoor jij of ze de lesstof goed hebben begrepen.
Met deze tips kun je ervoor zorgen dat je je lesdag nooit te vroeg beëindigd. . Heb je een andere opleidingskundige vraag aan ons, laat het dan vooral weten. Medewerkers van team Didactiek helpen je graag verder in jouw rol als docent.