Succesvolle eerste uitvoering van Werkplaats Data Management

In januari startten 22 cursisten met de eerste uitvoering van de Werkplaats Data Management. Deze praktische opleiding helpt je om waardevolle inzichten te halen uit de (vele) beschikbare waterdata. Op 17 mei was de laatste lesdag. Cursisten presenteerden hier de inhoud van hun eindrapport in een pitch van 5 minuten.

dataman24mei

Voorafgaand aan de pitches zijn de interessante verslagen gelezen, gewogen en beoordeeld door de deskundige docenten en opleidingsadviseurs van Wateropleidingen. De onderwerpen die de cursisten kozen liepen erg uiteen, zoals ‘Predictive maintenance’, ‘Water data management binnen rioolrenovatieprojecten’ en ‘Datacyclus handmatig peilbeheer’. De grote overeenkomst tussen alle verslagen was het gebruik van de Datacyclus. Deze cyclus beschrijft de verschillende fasen van goed data management en is de rode draad van de opleiding. Na hun pitch kregen de deelnemers kritische vragen van de jury en mede-cursisten en vooral: zij leerden van elkaar. Bijna alle deelnemers gingen naar huis met het diploma Werkplaats Data Management.

Volgende week evalueren wij,  op basis van de gegevens van de cursisten gecombineerd met onze eigen ervaringen, met alle docenten de eerste uitvoering van de werkplaats Data management. Een eerste indruk van de ingevulde vragenlijsten geeft een positief beeld met enkele verbeterpunten. Deze feedback verwerken wij in de opzet voor de nieuwe uitvoering. Deze start op 20 september. Er zijn nog een paar plaatsen vrij. Meer informatie vind je bij de opleiding Werkplaats Data Management.

Datacyclus

data_cyclus_20170927

Deze cyclus beschrijft de verschillende fasen van goed data management en is de rode draad van de opleiding Werkplaats Data Management.