Op maat gemaakte Hogere Opleiding Drinkwater voor Vitens

De afdeling Ontwerp en Aanleg van Vitens heeft een groep van 50 tot 60 (grotendeels nieuwe) collega’s die meer inzicht in de bedrijfsvoering en bedrijfsprocessen van het moderne waterbedrijf willen. Voor hen verzorgt Wateropleidingen de Hogere Opleiding Drinkwater Light, waarin in 12 dagdelen de belangrijkste onderwerpen uit deze opleiding op hoofdlijnen behandeld worden. De eerste groep van 17 collega’s heeft de opleiding in januari afgerond en in 2022 zal deze opleiding nog driemaal van start gaan.

Vitens

Foto: Vitens

Martin Oortwijn (Vitens) vertelt waarom ze voor deze opleiding kiezen: “De Hogere Opleiding Drinkwater Light gaat onze nieuwe(re) collega’s vakinhoudelijk helpen om de belangrijkste elementen in ons primaire proces ‘drinkwater maken’ in essentie te begrijpen. Als je die kennis vervolgens kan combineren met ervaringen uit de praktijk, kan je je eigen discipline veel beter in de context plaatsen. Dit bevordert niet alleen de kwaliteit en samenwerking, maar ook de zingeving in het werk!”

In de opleiding komen de onderwerpen winning, zuivering, transport, distributie, waterkwaliteit en wetgeving aan bod. Allen vertaald naar de processen en het beleid van Vitens. De onderwerpen worden op hoofdlijnen behandeld in interactieve klassikale sessies, waarbij er een belangrijke rol is voor de uitwisseling van kennis en interactie tussen de deelnemers. Om goed aan te sluiten bij de leerbehoefte van deelnemers start de opleiding met een individuele intake waarin zij informatie delen over hun werkervaring en leerdoelen. De eerste uitvoering werd goed beoordeeld door de deelnemers met een 4,0 gemiddeld (schaal 1 op 5).

“Het geeft een breed inzicht van wat er binnen een drinkwaterbedrijf moet gebeuren. Ook buiten de discipline die je zelf bekleedt binnen het bedrijf”
- reactie van een deelnemer in de evaluatie

Ook docent Jos Dekker deelt het enthousiasme: “Wat is het mooi om op de historische locatie pompstation Soestduinen een lesdag te verzorgen. Samen kennis delen. Gerichte vragen worden vanuit de verschillende disciplines en ervaringen beantwoord. Het antwoord: ‘zo doen we het altijd’ werd niet gehoord! De toekomst van Vitens vraagt om meer.”