Docentendag 2022: ouderwets gezellig!

6 juli 2022

Eindelijk konden we weer een Docentendag organiseren! Wat hebben we hier lang naar uit moeten kijken, doordat we de edities van 2020 en 2021 moesten overslaan. Op 28 juni was het zover bij Buitenplaats Kameryck. In heerlijk weer ontvingen we docenten voor een gezellig samenzijn. Als thema voor de Docentendag kozen we voor ‘Een dijk van een verbinding’, in lijn met onze meerjarenstrategie 2022 – 2025. Gedurende de dag was er volop ruimte om met elkaar in gesprek te gaan en in de workshops stond het leggen van de verbinding met cursisten centraal.

dd12

dd5   dd9

Workshops over verbinding
Met een gezongen compliment op zak van het Complimentenduo stroomden de eerste docenten vanaf 14.30 binnen. Vanwege het mooie weer verzamelden we buiten op het terras en na een kort welkom door Gabriëlle gingen we met elkaar aan de slag in diverse interactieve workshops.

dd3   dd1

De kracht van verbinding in je les
Deze workshop werd geleid door Mark en stond in het teken van het leggen van de verbinding met cursisten. Deelnemers ontvingen tools en deelden ervaringen hoe je de verbinding kunt leggen in de les en wat het effect daarvan is. En ook waarom het belangrijk is om de verbinding te leggen. In verschillende onderdelen van je les kun je diverse lesmethodes en werkvormen inzetten om cursisten te betrekken en hiermee het leerrendement en -effect te vergroten.

(Non)verbale communicatie voor meer verbinding
Honden geven een spiegeling van je houding en gedrag. Tijdens deze workshop georganiseerd door Trainingscentrum CoHond werkten docenten met een hond aan hun non-verbale communicatie, observatievermogen en zelfinzicht. En hoe zij dit inzicht kunnen vertalen naar de lessen en de omgang met cursisten.

dd14   dd8

Hoe leert ons brein?
Ontwikkelen en leren is vanuit het brein bezien het vormen van nieuwe, sterke en uitgebreide contacten tussen hersencellen. Dat geldt voor alle vormen van leren, dus voor het leren van kennis, maar ook voor het leren van vaardigheden of het aanleren van gedrag. Om als docent dit proces zo optimaal mogelijk te laten verlopen, kun je zes breinprincipes toepassen in je les: emotie, creatie, zintuiglijk rijk, focus, herhaling en voortbouwen. Onder leiding van Claudia hebben de docenten in deze workshop manieren gedeeld hoe je deze principes toe kan passen. Dit leidde tot het delen van ervaringen en inspirerende voorbeelden van de docenten zelf.

Leermiddelen in de etalage
In deze workshop deelde Bram nieuwe leermiddelen die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld. Van 3D-model tot korte documentaire en geschoten dronebeelden. Er kwam van alles langs ter inspiratie. Daarna gingen de docenten met elkaar aan de slag om na te denken hoe we deze leermiddelen ook zouden kunnen toepassen in de opleidingen en cursussen waarbij zij zelf les geven.

dd7   dd6

Onderscheidingen
Na de workshops verzamelden we opnieuw op het terras om enkele docenten extra in het zonnetje te zetten. Wateropleidingen is niets zonder haar docenten en daarom sprak Gabriëlle haar waardering voor alle docenten uit. Het afgelopen cursusjaar scoorden de docenten met een 4,3 gemiddeld (schaal 1-5) zelfs nog hoger dan voorgaande jaren. Het Complimentenduo sloot hierbij aan met een lied geschreven als ode aan de docenten.

Vier docenten beleefden dit jaar een mijlpaal omdat ze 15 jaar lesgeven voor Wateropleidingen: David den Dulk, Harold Muller, Ruud Kolpa en Marcel van Zutphen. Zij ontvingen de zilveren Waterspeld uit handen van Gabriëlle. Ook collega Claudia Peters mocht een Waterspeld in ontvangst nemen omdat zij 15 jaar werkzaam is bij Wateropleidingen.

dd15   dd16

dd18   dd17

dd19   Harry Berkouwer DvhJ 2122

Vervolgens was het tijd om nog een docent in het zonnetje te zetten met de verkiezing van Docent van het Jaar 2021/2022. Zoals ieder cursusjaar mag er één docent deze titel in ontvangst nemen op basis van de beoordelingen uit de evaluaties van deelnemers. Dit jaar kwam Harry Berkhouwer - Peilbeheerder bij Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard en docent voor onder meer de opleiding Toezicht en handhaving – water, cursus Peilbeheer en de Masterclass Droogtestress - als beste uit de bus. Gefeliciteerd Harry!

Pubquiz
Hierna was het tijd voor een door Wateropleidingen gemaakte pubquiz, gepresenteerd door Laura, Fiona en Eline. De docenten werden op basis van hun expertise (vakgebied) ingedeeld in teams, waarna hun ‘waterkennis’ in vier rondes werd getest:

• Watergeschiedenis: mijlpalen in de waterhistorie
  • Watermuziek: raad het intro
  • Examen: 10 examenvragen van Wateropleidingen
  • Collega’s: hoe goed ken je de medewerkers van Wateropleidingen?

Team ‘De Waterdrinkers’ met docenten Frank Elout, Ruud Kolpa, George Mesman en Herman Smit en nieuwe collega Nicole Mol wonnen deze pubquiz glansrijk.

dd10   dd20

Na inspanning komt ontspanning
We sloten de dag gezellig met elkaar af op het terras met een borrel en bbq. Gabriëlle toastte op alle docenten en het succesvol verlopen cursusjaar. Met een hapje en drankje raakten we met elkaar in gesprek, terwijl het Complimentenduo bleef strooien met op maat geschreven complimentjes.

dd11   dd13

dd2   dd4

Bekijk ook deze video voor een impressie van de dag: