Werken met Socrative


Legio werkvormen kun je tijdens je cursus in zetten. Eén daarvan is Socrative. Een activerende werkvorm om kennis van de cursisten op een leuke manier te testen. Door het gebruik van dit type digitale werkvormen verbeteren we onze eigen 21th century skills én die van de cursisten. Volgens docent Theo Vermolen is Socrative een programma (app) waarmee je je cursisten verrast. In dit artikel lees je wat het inhoudt, hoe je het in kunt zetten tijdens een cursus en welke ervaring Theo Vermolen ermee heeft.

Wat is Socrative?

Socrative is een online quiz. Voor de meeste cursisten is het een welkome afwisseling tijdens de cursus. De cursisten maken tijdens het werken met Socrative gebruik van een laptop, (eigen) smartphone of tablet. Met Socrative test je de kennis van de cursisten.

Waar kun je het voor gebruiken?

Socrative kun je inzetten voorafgaand aan de cursus om inzicht te krijgen in de aanwezige kennis van je cursisten. Dus om voorkennis te achterhalen en hier tijdens je cursus op in te spelen.

Verder kun je Socrative tijdens de cursus inzetten om te kijken welke voortgang je cursisten maken. Zo kun je bepalen aan welke onderwerpen je meer aandacht moet besteden. Hiervoor heeft Theo Vermolen het ingezet. Hij zegt hierover: “Je toetst of de stof is binnengekomen en hier kun je in het vervolg van de cursus op anticiperen.

Ook kun je het aan het einde van je cursus inzetten om de cursus te evalueren. Je komt erachter welke onderwerpen je cursisten nog lastig vinden. En waar je de volgende keer extra aandacht aan moet besteden.

Daarnaast is Socrative volgens Theo een prima activerende werkvorm, voor groepen die niet graag actief door de ruimte lopen tijdens een werkvorm. Maar ‘veilig’ op hun eigen stoel op een ‘actieve’ manier de lesstof willen verwerken.

De praktijkervaring van docent Theo Vermolen

Theo Vermolen hoorde via Els Vernooij over de digitale werkvorm Socrative. Theo zegt hierover: “Ik vind het leuk om nieuwe werkvormen tijdens mijn cursussen uit te proberen. Maar ik vraag me in dat geval wel af of het past binnen de lesstof en bij de doelgroep.” Over hoe de cursisten reageerde op de werkvorm zegt Theo het volgende: “Toen ik aankondigde dat ze hun telefoon mochten pakken en een quiz gingen maken, reageerde ze verrast en niet meteen enthousiast. Ze vroegen zich af wat hen te wachten stond. Maar op het moment dat we aan het werk waren met de quiz, raakten ze steeds enthousiaster.”

Een tip van Theo aan andere docenten is dat je goed moet kijken of het bij je doelgroep past. Verder is het belangrijk dat de juiste voorwaarden aanwezig zijn. Is er WiFi voor alle cursisten beschikbaar? Beschikken de cursisten over tablet, smartphone of laptop met toegang tot internet? Mocht een cursist niet beschikken over een apparaat met internetverbinding kun je ook besluiten om in groepjes te werken. Verder is het voor cursisten die moeite hebben met de Nederlandse taal of dyslexie hebben een lastige werkvorm. Hier kun je op inspelen door in groepjes of tweetallen te werken.

Tip: Voordat je de quiz toepast tijdens een cursus, test hem dan eerst bij een aantal collega’s, vrienden of familieleden. Zodat je tijdens de cursus niet voor verrassingen komt te staan.

Socrative is makkelijk toe te passen en het programma wijst zich eigenlijk vanzelf. Het programma is te gebruiken via: www.socrative.com Wil je toch graag hulp hierbij, kom dan naar de didactische training ‘Activerend doceren’ op 6 maart of neem contact op met Els Vernooij of Nienke Elijzen.