Pilot podcast opnames bij Wateropleidingen

14 juni 2023

Luisteren naar verhalen, interviews of kennis bijspijkeren via een podcast; het gebeurt volop. Daarom is ook Wateropleidingen gestart met een eigen podcast voor onze deelnemers.

Onlangs hebben we de eerste afleveringen opgenomen van de Wateropleidingen podcast. Voor deelnemers van de opleiding Uitgebreide Techniek Afvalwaterzuivering (UTAZ) hebben we als voorbereiding op hun examen een reeks van drie afleveringen gemaakt. In de serie geven we het antwoord op onder andere de volgende vragen: Wat betekenen leerdoelen voor jou? Hoe ga je om met ingewikkelde grafieken? En wat helpt bij examenstress?

MicrosoftTeams-image (28)

Bram Ooms, opleidingscoördinator waterzuivering, stelde de vragen. Nicole Mol vanuit team didactiek beantwoordde ze en gaf praktische tips om het examen voor te bereiden: "Plan liever 3 leermomenten in een week van een paar uur, dan de hele zondag in de boeken!.” De podcast werd geleid door host Marijke Jansen. De podcast is inmiddels beschikbaar voor deelnemers van de UTAZ examens. Voor deze eerste opnames bedanken we Tim van der Mast van KWR die ons meenam in de wereld van podcasts en de handvatten gaf om onze eigen podcast te starten.

Wateropleidingen vindt het belangrijk om nieuwe werkvormen toe te passen, om voor de deelnemers het leren aantrekkelijker, eigentijdse en interactiever te maken.  Zo blijkt uit onderzoek, dat podcasts ook voor leeronderwerpen een geschikte werkvorm kan zijn. Het beluisteren ervan, geeft het deelnemers een positief gevoel, een groter gevoel van contact met de docent en de keuze om zelf te bepalen wanneer je luistert, wordt gewaardeerd. Zeker als een podcast wordt gekoppeld aan een opdracht kan dit enorme meerwaarde hebben voor de opleiding.

Niet voor niets zijn we al volop aan het nadenken over een volgende podcast serie, waarin we bijvoorbeeld docenten aan het woord laten. Zo kunnen we de belangrijkste lesstof op een informele manier herhalen en het vakjargon op een andere manier onder de aandacht brengen.

Zie jij als docent mogelijkheden voor een podcast voor jouw vakgebied? Laat het ons dan weten. We gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden!